Patrik Skoog redo för comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Robin Hansson, Fredrik Ros och Johan Andersson. Nu gör ytterligare en förare comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Patrik Skoog, femma senast det begav sig, är tillbaka. Han kommer att köra en Porsche 911 GT3 Cup (991 I) i Approved Cup.

– Jag vill helt klart försöka och vara med och slåss om pallplatserna, säger han inför sin återkomst i mästerskapet.
Med sju veckor kvar till den officiella vårtesten på Gelleråsen Arena (13 april) fortsätter startfältet i Porsche Carrera Cup Scandinavia att växa och för fjärde gången den här vintern kan PCCS hälsa en tidigare bekant välkommen tillbaka.

Nu ansluter nämligen Patrik Skoog från PFI Racing. 54-åringen från Torshälla, som debuterade som gästförare i Porsche Carrera Cup redan 2008, var en toppförare i 2013 års mästerskap som dominerades av Johan Kristoffersson med Ola Nilsson och Lars-Bertil Rantzow som tvåa och trea. Patrik tog poäng i alla 16 race, lyckades knipa två pallplatser i den hårda konkurrensen och var på sin femte position i sluttabellen bara några poäng bakom Mats ”Snickar-Matte” Karlsson.

– Jag var inte snabbast, men jag tog mig i mål, tog poäng och var rätt så stadig, minns Patrik och tillägger:

– Min akilleshäl var väl att jag inte hade den där sista toppfarten. Jag är mer långloppschaufför, men det är något jag får jobba på – få till kval och tända till och få upp tempot direkt från start i racen.
Bensin i blodet

Efter säsongen 2013 drog Patrik ner på sitt tävlande samtidigt som sonen Henrics karriär tog fart på allvar. Efter två framgångsrika säsonger i Clio Cup (tvåa 2014 och mästare 2015) gick han i pappas fotspår och satsade på Porsche Carrera Cup Scandinavia. Henric gjorde succé med två pallplatser redan i debuten på flygplatsbanan i Skövde och kopierade Patriks bästa resultat genom att bli femma i mästerskapet.

Sedan 2017 tävlar Henric med stor framgång i det tyska Carrera Cup-mästerskapet.

– I och med att jag hängt med runt Henke nere i Tyskland har jag inte släppt racingen och suget att köra själv finns ständigt där. Jag har alltid sysslat med någon form av motorsport och känner att jag har lite för mycket bensin i blodet för att inte hålla på med någonting, säger Patrik och ler.
Länge sedan sprintrace

Patrik Skoogs karriär efter femteplatsen i Porsche Carrera Cup 2013 har handlat mycket om GT-racing i olika sammanhang. Han har bland annat kört och gjort inhopp i Swedish GT, VLN Endurance, Dubai 24-timmars och Porsche Carrera Cup Tyskland.

– Jag har inte åkt sprintrace sedan 2016 då jag körde finalen i Porsche Carrera Cup Tyskland på Hockenheim. Även om det är hög nivå inom GT-racingen så åker man inte på 110 procent som man gör i ett sprintrace. Det blir att backa tillbaka och börja om lite på nytt.
Stor respekt för motståndet

Porschen Patrik Skoog, tillsammans med Gustav Bard, med framgång körde i Swedish GT 2016 är den 911 GT3 Cup Patrik nu väljer att göra comeback i. Bilen är den första generationen av 991 vilket innebär att han, förutom att fightas om poäng i PCCS, också räknas in i Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet för just 991 I.

I Porsche Approved Cup blir Patrik med sina 54 år näst äldst. Blandningen på förarna är stor. Där finns unga nykomlingarna Emil Heyerdahl och Edvin Hellsten, comebackande dubble Carrera Cup-mästaren Fredrik Ros och fjolårstrean, norrmannen Roger Hermansen. Anmälda för en andra säsong i mästerskapet är även Franck Århage, finländaren Tom Nylund och Hugo Andersson, som bara 16 år gammal blev fyra i mästerskapet 2018.

– Jag såg flera av mina kommande kollegor under säsongen 2018 och de körde jättebra. I år tillkommer dessutom flera förare, bland annat tidigare mästaren Ros som är en duktig chaufför, säger Patrik och fortsätter:

– Jag är ödmjuk inför konkurrensen och har jättestor respekt för det motstånd jag kommer att möta i klassen. Sedan vill man ju alltid göra så bra som möjligt ifrån sig. Jag vill helt klart försöka vara med och slåss om pallplatserna.
Njuta av körningen

Patrik Skoog ser fram emot säsongen och är nöjd med den nivå han valt att lägga satsningen på i sin comeback.

– Under nästan tio års tid var jag teamägare och teamchef samtidigt som jag körde själv. Allt runtomkring tog överhanden och lite för mycket av energin. Nu ska jag för en gångs skull njuta av körningen och inte ha så mycket runt omkring mig innan, under och efter tävlingarna, avslutar Patrik.


« Tillbaka